Mars på Kometen

 
 

Den här månaden har vi pratat med barnen om hur våra fåglar har det på vinter och hur man kan hjälpa dem. Barnen fick göra egen fågelmat som vi sedan hängde upp i trädet, samt att vi satte upp vårt fina fågelbo.

Vi pratade även om några av våra vanligaste fåglar som samlas runt våra fågelmatstationer, det blev koltrasten, blåmesen, talgoxen och gråsparv.

Dessa fåglar fick barnen sedan måla av.

Vi har även pratat om hur viktigt det är med vitaminer. Så barnen och vi pedagoger har gjort egna smarriga fruktsallader och nya goda sallader och nybakade goda bröd.

Vi har även satt upp olika vitamin skyltar med bilder, så där går barnen och tittar och se vilka olika vitaminer som kroppen har fått i sig.

Då bakning innehåller mycket matematik, så har vi även lagt in olika matematik stationer, som t.ex. hitta siffror, sortera, hitta former och hoppa på ett ben på jämna siffror och på två ben på ojämna siffror.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Mars Regnbågen

Kråkan har flyttat in hos oss på Regnbågen. De äldsta barnen har gjort ett fågelbo till Kråkan som är placerat över vårt matbord. Titt som tätt flyger Kråkan med ett barn i taget hem under ett dygn. Barnen och Kråkan har tillsammans ett uppdrag, att ta med sig någonting tillbaka till förskolan som de tycker om som får ligga i Kråkans bo ett litet tag. Barnen får var och en berätta om sin upplevelse med Kråkan under veckans samlingar.
 
 
 

Februari Regnbågen


Vi fortsätter med vårt naturtema. I höstas gjorde barnen tillsammans med en förälder en fågelmatare som har stått utanför vårt fönster sedan dess. Vi har observerat vilka fåglar som brukar äta ifrån den och tagit reda på fakta om dem. Hur ser de ut? Vilka färger har de? Vad heter de? Hur låter de? Sedan har barnen fått välja en favoritfågel utav dessa och tryckt sin hand på ett stort papper som vi satt upp på en utav våra väggar inne på avdelningen. Barnen har även fått göra egen fågelmat till fåglarna.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen liksom sitt kunnande om växter och djur” (Lpfö98, reviderad 2010).
 
RSS 2.0